Placeholder image

Nieuwe directeur Leimundoschool in Leiden, Jan Diebels, heeft een onwerkelijk begin zonder kinderen

19 maart 2020
Onwerkelijk. Zo noemt de nieuwe directeur van basisschool Leimundo, Jan Diebels, zijn eerste uren op de school aan de Hoflaan in Leiden. Bevolken op normale schooldagen honderdtwintig kinderen het splinternieuwe gebouw en de al even nieuwe speelplaats, sinds maandag is er niet één te bekennen.

Met het oog op de coronadreiging houdt ook deze basisschool de deuren dicht. Onder meer om het onderwijs op afstand te regelen voor de weken waarin het op thuiswerk zal aankomen. Tenzij beide ouders/verzorgers een 'vitaal beroep uitoefenen'. Die kinderen kunnen sinds dinsdag aan de slag op school, wat die dag ook in twee gevallen gebeurde.

En wat zag de directeur bij het samenstellen van de leerstofpakketten, tot zijn grote genoegen? Dat het 'in goed overleg met elkaar' gebeurde, dat er zeer enthousiast werd gekopieerd en er hele keurige stapeltjes werden klaargelegd. Want die moesten in één klap in de van huis meegenomen tassen passen waarmee leerlingen ze vanaf dinsdag konden ophalen.

En wat leerde dat ophalen, dat in de twee- en drietallen gebeurde die per mail waren afgesproken? „Dat de leerlingen het wel fijn vonden om de juf of de meester even te zien. En elkaar. Soms ook wilden ze nog wat meepakken uit de kastjes. Een extra leesboek, bijvoorbeeld. Of een schrift. Of een etui met mooie pennen."

Buiten spelen

Waar hij blij mee is, is dat - anders dan in Frankrijk - de kinderen hier nog gewoon buiten kunnen spelen. ,,Anders slaat de verveling toch gauw toe." Hij vond het ook heerlijk om te zien hoe deze dinsdag twee stralende, lachende jongetjes - al voetballend - zijn schoolplein bevolkten. Jongetjes die er woensdag en donderdag niet zullen zijn - 'Dan hebben ouders blijkbaar een andere oplossing gevonden' - maar vrijdag wel: „En dat geeft wel even een schoolgevoel."

Die dag worden ook de leerstofpakketten klaargelegd voor volgende week. Vanzelfsprekend bevatten ze het nodige werk, digitaal en op papier. Tevens maken ze duidelijk hoe je dat werk het beste kunt doen. Bijvoorbeeld door je aan een rooster te houden waarin naast rekenen en taal ook zaken als eten, even buitenspelen, knutselen en 'stillezen' een plek hebben. ,,Dat doen we ook met het oog op de toekomst. Anders is het lastig voor de kinderen om weer in de schoolstructuur te komen.'' Ook ouders krijgen, in aparte mails, tips mee. Zo van: als ze zo en zo laat niet starten, geef ze dan een seintje.

„Kinderen die horen dat ze vrij hebben, denken eerst dingen als: 'lekker thuis zijn'. Al snel kijken ze er anders naar; vinden ze school toch wel spannend. Dat zag je ook toen ze hier even kwamen aanwippen'', merkte de man die vrijdag nog rustig afscheid had genomen van De Morskring, waar hij als leraar begon en als directeur eindigde.

Goed begin

Toen hij aangaf toe te zijn aan een nieuwe uitdaging, had hij vooral gedacht aan een ander soort school. Zo is Leimundo aan alle kanten internationaler dan De Morskring. Maandag bleek de uitdaging van een totaal andere orde. Het team was weliswaar grotendeels aanwezig - 'ook leerkrachten die die dag vrij waren' - maar met het oog op het virus wilden de leden niet te dicht bij elkaar zitten: ,,Het leek wel het tv-programma De reünie.''

Na een korte introductie ging het al gauw over dé vraag: hoe gaan we dit probleem oplossen? Wat daarop volgde gaf de man die zijn onderwijscarrière op de Dukdalf begon en ook nog les heeft gegeven in Brussel en Zuid-Frankrijk alle vertrouwen in de toekomst. Na snelle brainstormsessies en zeer concreet overleg, kwam het tot een 'plan de campagne' en ging iedereen direct aan de slag. ,,Hoe gek het misschien ook klinkt: het was echt een goed begin.''