OBS De Viersprong en De Grote Beer inspireren elkaar

Op vrijdag 31 januari brachten collega’s van OBS De Viersprong een inspirerend bezoek aan basisschool De Grote Beer in Den Haag. Het contact ontstond via een stagiaire van de Hogeschool Leiden, die bij De Grote Beer stage liep en vanuit de PABO een opdracht uitvoerde voor De Viersprong. Het bezoek bood een mooie kans om kennis te maken met het team van De Grote Beer en te leren over de inrichting van hun onderwijs.
Focus op groepsindeling
Tijdens het bezoek aan De Grote Beer stond één belangrijke vraag centraal: Wat zijn de voordelen van een combinatiegroep 1-2 in vergelijking met homogene (kleuter)groepen? Deze vraag sluit aan bij de wens om bij OBS De Viersprong na te denken over de groepsindeling. De focus lag op:
- De voordelen en uitdagingen van combinatiegroepen 1-2.
- De bijdrage van de groepsindeling aan de ontwikkeling van kleuters.
- De impact van deze keuzes op de dagelijkse onderwijspraktijk.
Het was bijzonder om te zien hoe de kinderen in een combinatiegroep samenwerken en de collega’s van OBS de Viersprong hebben hier waardevolle inzichten opgedaan, die ze meenemen naar hun eigen school.
Praktische inspiratie en inzichten
Naast deze leervraag kregen de collega’s:
- Een rondleiding door de directeur met aandacht voor de indeling van groepen en klaslokalen en de mogelijkheid om een les mee te kijken.
- Een kijkje in het taallab, waar kinderen extra taalondersteuning krijgen. Dit lab bleek een waardevolle manier om kinderen op maat te ondersteunen – iets dat de collega’s van de Viersprong zeker willen meenemen naar hun eigen school.
- Een verdiepend nagesprek met een leerkracht en de intern begeleider over de onderwijsaanpak en keuzes in de groepsindeling
Op woensdag 19 februari brachten twee collega’s van De Grote Beer een bezoek aan OBS De Viersprong om mee te kijken in de klas. Zij kregen een rondleiding door het gebouw en hebben met elkaar gesproken over hoe het onderwijs op OBS De Viersprong is vormgegeven.
Leren van én met elkaar!
Wat deze dagen extra bijzonder maakte, was de verbinding met vakgenoten. Het uitwisselen van ervaringen, ideeën en werkwijzen is inspirerend. De collega’s van OBS De Viersprong vonden het ook ontzettend leuk om op een andere school te kijken en gaven aan; “Je neemt nieuwe dingen mee en je beseft je ook weer hoe trots je bent op je eigen school”.


Ook interessant
Alle nieuwsberichten
Ouders denken mee over de vernieuwbouw van de Lucas van Leydenschool
