OBS de Pionier inspireert Zuid-Koreaanse onderwijsdelegatie met innovatief en inclusief onderwijs
De Pionier ontving de afgelopen maanden tweemaal een delegatie van de Korea National University of Education (KNUE) uit Zuid-Korea. De delegaties, bestaande uit vertegenwoordigers van KNUE, inspecteurs en beleidsmakers van de Zuid-Koreaanse overheid, kwamen naar Nederland om ideeën op te doen over hervormingen in het Zuid-Koreaanse onderwijs. Zij bezochten De Pionier waarbij de focus lag op kennisuitwisseling van de thema’s: passend onderwijs en de professionalisering van onderwijsprofessionals.
Zuid-Koreaanse beleidsmakers verkennen innovatieve aanpak passsend onderwijs bij de Pionier
Het eerste bezoek richtte zich op passend onderwijs en hoe de Pionier het leerproces organiseert voor leerlingen met uiteenlopende behoeften. Zuid-Korea, bekend om zijn rigide academische systeem, toont steeds meer interesse in inclusiever onderwijs. Tijdens de bijeenkomst presenteerde de Pionier hoe zij het leren anders inrichten door teamgerichte samenwerking tussen leerkrachten en ondersteunend personeel. De delegatie woonde ook lessen bij om te zien hoe deze aanpak in de praktijk werkt. Na de lesbezoeken volgde een interactieve vragenronde, waarbij ouders vertelden hoe zij betrokken worden bij het onderwijs en de ontwikkeling van hun kinderen.
Topleraren uit Zuid-Korea geïnspireerd door innovatieve onderwijsmethoden van de Pionier
Het tweede bezoek vond plaats als onderdeel van het programma “Overseas Training for Enhancing Primary School Teaching Competencies” en was gericht op excellente leerkrachten uit het Zuid-Koreaanse basisonderwijs. Deze leerkrachten kregen inzicht in de onderwijsmethoden van de Pionier, waarbij de nadruk ligt op samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten. Dit systeem, waarin leerlingen worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, verschilt aanzienlijk van het sterk gestandaardiseerde onderwijs in Zuid-Korea. Tijdens een vragensessie deelden de Zuid-Koreaanse leerkrachten hun indrukken met het team van de Pionier. Ze waren vooral onder de indruk van het eigenaarschap dat leerlingen krijgen en de holistische aanpak van het onderwijs.
Toekomstige samenwerking
De bezoeken waren van grote waarde voor beide partijen, en er is een sterke basis gelegd voor toekomstige samenwerking.
Sylvia van Loenen, directeur van de Pionier, benadrukt de kracht van deze uitwisseling: “We zijn trots dat we ons onderwijsmodel kunnen delen met een internationale delegatie. Het biedt ons ook waardevolle inzichten in hun aanpak. Deze kruisbestuiving verrijkt onze school en biedt nieuwe kansen voor onze leerlingen om via toekomstige projecten hun blik op de wereld te verruimen.”
De positieve ervaringen van beide delegaties leiden tot concrete plannen voor verdere samenwerking, waaronder een mogelijke uitwisseling tussen leerlingen van De Pionier en Zuid-Koreaanse scholen.